Logo-PMO
Logo-PMO

AD BLUE

Om volledig te voldoen aan de huidige milieu- en emissievoorschriften beschikken vrijwel alle uitlaatsystemen in de landbouw- en transportsector over een SCR-katalysator. Samen met het gebruik van AdBlue of OptiSpray vermindert een SCR (Selective Catalystic Reduction) de uitstoot van stikstofoxiden. 

Met AdBlue, de hulpstof die nodig is voor nieuwe trucks & tractoren als ook personenwagens, worden de emissienormen behaald volgens Euro 4, 5 en 6. Daarnaast wordt een brandstofbesparing gerealiseerd. De wettelijke maximale uitstoot van stikstofoxide en vaste deeltjes zoals roet is geregeld in de Euro-normen. Deze normen focussen zich voornamelijk op het terugdringen van schadelijke deeltjes en zo de uitlaatgassen schoon te maken. Het terugdringen van deze NOx deeltjes is te realiseren met AdBlue en Optispray.

AdBlue is geen toevoegingsmiddel. Het is een vloeistof die in een afzonderlijke tank gaat en in de uitlaatgassen van uw voertuigen wordt ingespoten. 

Verkrijgbaar in:

  • 10 L
  • 210 L
  • 1000 L
  • bulk

De verpakkingen kunnen voorzien worden van de nodige pomp en teller. Alsook staan we in voor de installatie van tanks voor adblue voorziening.

Daarnaast kunt u ook AdBlue tanken in tal van onze PMO-tankstations.

Hoeveel AdBlue nodig?

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 4 % à 6 % van het dieselverbruik. U hoeft dus veel minder vaak AdBlue dan diesel bij te tanken. U zult per 100 liter diesel ongeveer 5 liter AdBlue verbruiken.

Proces 

Aan het eind van het verbrandingsproces treden de Selectieve Katalytische Reductie (SCR) en AdBlue in werking, juist op het moment dat uitlaatgassen de vrachtwagen, auto of tractor verlaten. In moderne dieselsystemen is een Diesel Partikelfilter (DPF) een verplicht onderdeel van dit proces. AdBlue wordt direct voor de uitlaatpijp geïnjecteerd richting de SCR-katalysator. Tussen het punt van injectie en de katalysator vindt hydrolyse plaats, waarbij AdBlue afbreekt tot water (H2O) en ureum (CO(NH2)2), een proces dat door de hoge temperaturen in de uitlaat wordt bevorderd. De producten van deze reactie, water en ureum, verdampen vervolgens tot ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (CO2). Binnen de katalysator ondergaat de gevormde ammoniak een selectieve reactie met de aanwezige stikstofdioxiden (NOx), wat resulteert in de vorming van stikstof (N2) en waterdamp (H2O), stoffen die onschadelijk zijn voor zowel mens als milieu.