Logo-PMO
Logo-PMO

Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Waarom wordt er een bedrag gereserveerd bij het tanken?

Dit is een Europese regelgeving dat wanneer je je bankkaart gebruikt om te tanken aan een Europees tankstation, er een waarborgsom wordt gereserveerd. Op voorhand is er niet geweten voor welk bedrag je zal tanken en dit is ook om eventueel misbruik of diefstal te vermijden.

Uiteraard wordt niet het volledige bedrag uiteindelijk afgeschreven van je rekening, enkel de som die je gebruikt om te tanken. Het gereserveerde bedrag wordt normaal gezien zelfs onmiddellijk tot een paar minuten na de tankbeurt opnieuw vrijgegeven. Enkel wanneer jouw bank technische storingen ondervindt, kan dit langer duren. Je neemt in die situaties dan ook het beste contact op met je eigen bank om het geld opnieuw vrij te geven. Wij ontvangen immers nooit het gereserveerde bedrag op onze rekening.

Ik betaal cash aan de terminal maar kan niet het volledige bedrag tanken

Geen probleem! U gaat naar de betaalterminal en vraagt daar een ticket van uw tankbeurt. U ontvangt een tegoedbon met 6 cijfers. Deze tegoedbon is 1 maand geldig op het station waar u die nam. U kiest de volgende keer op de terminal ‘tegoedbon’ waar je de 6 cijfers kan ingegeven.

Cash geld werd ingeslikt, wat nu?

U gaat naar de betaalterminal en vraagt daar een ticket van uw tankbeurt (tegoedbon). U ontvangt een tegoedbon met 6 cijfers. Deze tegoedbon is 1 maand geldig op het station waar u die nam. U kiest de volgende keer op de terminal ‘tegoedbon’ waar je de 6 cijfers kan ingegeven.

Lukt dit niet, vul dit formulier in of neem telefonisch contact met ons op.

Waarom is er een prijsverschil tussen de verschillende tankstations?

De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. Wij geven u steeds een rechtstreekse hoge korting die verrekend is in de pompprijs. Dit is mogelijk door o.a. de hoge volumes die we inkopen alsook de toepassing van onbemande tankstations.

Zo bent steeds zeker dat u kwaliteit tankt aan de laagste prijs in uw regio.

Ik heb mijn mazout besteld en de prijzen zijn ondertussen gestegen. Welke prijs betaal ik?

De afgesproken prijs ligt steeds vast en kan/zal niet gewijzigd worden. De prijs wordt bepaalt op de dag dat de bestelling werd geplaatst en wijzigt niet bij stijging of daling van de oliemarkt.

Is er een minimumhoeveelheid bij bestelling brandstof?

De minimumhoeveelheid bedraagt 500 L.

Ik heb de verkeerde brandstof getankt, wat moet ik doen?

Als u de verkeerde brandstof in uw auto hebt getankt, schakel de ontsteking niet in of start uw motor niet. Hierdoor kan de motor beschadigd worden. Bel een pechhulpverleningsdienst onmiddellijk op. Zij zullen in staat zijn om de brandstof uit uw voertuig af te voeren.

Wat is professionele diesel en hoe kan ik dit aanvragen?

Onder bepaalde voorwaarden kan er bijzondere accijnzen op diesel maandelijks worden teruggevorderd. Deze bijzondere accijns wordt 'professionele diesel' genoemd. Alle info hieromtrent alsook het aanvragen, kan je raadplegen op de site van FOD Financiën

Wie krijgt er vrijstelling van accijnzen en hoe aanvragen?

Land- en tuinbouwers hebben recht op vrijstelling van accijnzen op energieproducten zoals stookolie, gasolie extra en petroleum als dit uitsluitend gebruikt worden voor land- en tuinbouw. Hiervoor dien je in het bezit te zijn van een vergunning "Energieproducten en elektriciteit".

Aanvraag vergunning:

  • Vul dit formulier in. Bij 'aard van de activiteit' moet u 'eindgebruiker' aanvinken. De productcode voor gasolie extra (tractor) is 7907.
  • Stuur het document per post of e-mail naar de regionale dienst van Douane & Accijnzen
  • Per post wordt de 'vergunning energieproducten en elektriciteit" opgestuurd

Vragen over de PMO Tankkaart

Kan ik als particulier een PMO-tankkaart aanvragen?

Als particulier komt u niet in aanmerking voor een PMO-tankkaart. De kaart is enkel geschikt voor professionelen die in het bezit zijn van een ondernemings- of btw-nummer en dit gekoppeld aan een professionele bedrijfsrekening.

Wenst u gratis een maandelijkse factuur van uw tankbeurt? Maak gebruik van PMO Smartreporting!

Ik heb mijn tankkaart(en) ontvangen. Zijn deze al actief?

De tankkaarten kan u activeren door in te loggen op uw persoonlijke webportal 'My PMO'.

Waar kan ik met de PMO-kaart tanken?

Download hier een overzichtslijst met de verschillende locaties en info over de beschikbare producten alsook diensten. Meer info is ook terug te vinden op deze website onder de rubriek 'Tankstations'.

Ik wil mijn verbruik per tankkaart weten, kan dit?

Dit is mogelijk. Hiervoor kan u bij elke tankbeurt uw kilometerstand ingeven bij het gebruik van de PMO-tankkaart. Indien u wenst dat deze optie geactiveerd wordt, gelieve contact op te nemen via tankkaart@pmo-service.be of telefonisch via 057/30.03.30.

Ik heb meermaals een foutieve pincode ingegeven. Hoe kan ik de kaart deblokkeren?

Gelieve telefonisch contact op te nemen met ons team om deze kaart te deblokkeren. 

Mijn adresgegevens zijn gewijzigd, wat moet ik doen?

Gelieve uw gewijzigde gegevens schriftelijk aan ons door te geven via:

Mijn rekeningnummer is gewijzigd, wat moet ik doen?

Gelieve uw gewijzigde rekeningnummer schriftelijk aan ons door te geven via:

Wij sturen u een nieuw mandaat op voor de domiciliëring.

Mijn vennootschapsvorm is gewijzigd, wat moet ik doen?

Gelieve uw gewijzigde gegevens schriftelijk aan ons door te geven via:

U heeft waarschijnlijk ook een nieuw btw-nummer waardoor we een nieuw mandaat zullen opsturen voor de domiciliëring.

Wat bij diefstal of verlies?

Via uw persoonlijke portal ‘My PMO’ kan u onmiddellijk de kaart blokkeren. U kan ook een e-mail sturen naar tankkaart@pmo-service.be of telefonisch contact opnemen tijdens de kantooruren op 057 30 03 30

Kan ik onbeperkt tanken?

Elke PMO-tankkaart heeft uit veiligheidsredenen een maximale limiet per dag, week en maand. U kan een aanvraag doen om deze te wijzigen via ‘My PMO’ of neem contact met ons op.

Ik wens een maandelijkse limiet/bedrag op een tankkaart te plaatsen, is dit mogelijk?

Ja, u kan een tankkaart maandelijks limiteren voor een gewenst bedrag. Let wel, wordt dit bedrag niet volledig gebruikt tijdens een maand dan wordt deze niet meegeteld bij de limiet van volgende maand.


Vragen over de Laadpas

Waar kan ik met de PMO-pas laden?

Er zijn meer dan 420.000 laadpalen beschikbaar over 22 landen. Het netwerk van publieke laadpunten groeit steeds verder. Download de app of kijk hier online.

Kan ik als particulier een PMO-laadpas aanvragen?

Als particulier komt u niet in aanmerking voor een PMO-laadpas. De kaart is enkel geschikt voor professionelen die in het bezit zijn van een ondernemings- of btw-nummer en dit gekoppeld aan een professionele bedrijfsrekening.

Hoeveel kost een laadpas?

De laadpas is gratis. Je betaalt geen borg of maandelijkse kost.

Hoe de laadpas gebruiken?

Plug uw laadkabel in uw wagen en scan vervolgens je laadpas aan de laadpaal …

Hoe worden de laadsessies verrekend?

U krijgt maandelijks een gedetailleerde & gedomicilieerde factuur van uw laadsessies, dit via e-mail.

Wat bij diefstaf of verlies?

Via uw persoonlijke portal ‘My PMO’ kan u onmiddellijk de kaart blokkeren. U kan ook een e-mail sturen naar tankkaart@pmo-service.be of telefonisch contact opnemen tijdens de kantooruren op 057 30 03 30.


Vragen over de  Smartreporting

Waar kan ik Smart Reporting toepassen

Hiervoor kan je terecht op onze PMO-tankstations en dus niet bij deze van onze partners. Deze kan je gemakkelijk terugvinden op de stationfinder door te filteren op PMO.

Ik heb een nieuwe bankkaart. Wat moet ik doen?

De nieuwe kaart is nog niet gekend in het systeem. Deze registreer je best zo snel mogelijk in je portal.

Welke transacties komen op de factuur?

Alle transacties op de buitenterminal. Betalingen in de shop worden niet geregistreerd.

Welke kaarten kan ik registreren?

De registratie gebeurt op basis van het kaartnummer. Uw kaartnummer wordt bij de registratie onmiddellijk versleuteld, volledig conform de geldende veiligheidsnormen. Volledig veilig.
Opmerking: Maestro-kaarten uitgegeven door een Nederlandse bank bevatten een lokale en bankspecifieke kaartnummering. Indien u over zo’n Maestro-kaart beschikt, dient u zich tot uw bank te richten om het PAN-nummer (hoofdrekeningnummer) te verkrijgen. Met behulp van dit nummer kunt u zich probleemloos registreren.

Wat is een “a posteriori factuur”?

U kunt een factuur aanvragen voor transacties die plaatsvonden voor de registratie van uw kaart. Deze facturen zijn beschikbaar voor transacties tot 1 jaar voorafgaand aan de registratie van uw kaart. De factuur die u na deze aanvraag ontvangt, is een “a posteriori factuur”.

Wat is de maximumtermijn voor een a posteriori factuur?

U kunt a posteriori facturen ontvangen voor transacties tot maximaal één jaar voorafgaand aan de registratie van de kaart.

Hoe wordt mijn kaartnummer bewaard?

Uw kaartnummer wordt niet opgeslagen bij PMO maar wel sterk beveiligd bewaard op de systemen van Atos Wordline via een unieke code.